اردبیل ، شهرک صنعتی 2 ، خیابان کارآفرینان 6
09128352331
045-33355248

در جوامع مجازی ما را دنبال کنید :

دسته‌بندی نشدهبهترین زمان برای صرف وعده‌های غذایی

17 شهریور 1400

آن چه تا کنون ذهن همه را درگیر خود می ساخت، نوع و ساختار مواد غذایی بوده است. اما امروز، انتخاب زمان مناسب صرف صبحانه، ناهار و شام نیز اهمیت بالایی داشته و نقش زیادی در کنترل وزن و کاهش بیماری های مزمن دارد.
تحقیقات جدید نشان می دهد که صرف یک وعده صبحانه خوب و مقوی تأثیر بسیاری بر روی بالا رفتن آمادگی جسمانی و پایین آمدن ریسک بیماری های قلبی، دیابت و چاقی دارد. اما نقش سایر وعده ها چه خواهد بود؟ در ادامه نظر متخصصان تغذیه در مورد بهترین زمان صرف وعده های غذایی و دلیل آن آورده شده است.

صبحانه را از وعده های غذایی روزانه حذف نکنید.
طبق گزارشات آمده در مجله انجمن قلب امریکا، محققان دانشکده بهداشت عمومی هاروارد با بررسی ۲۶۹۰۲ مرد بین ۴۵ تا ۸۲ سال در یک دوره ۱۶ ساله دریافتند مردانی که وعده صبحانه را از رژیم غذایی روزانه حذف کرده اند تا ۲۷% بیشتر مبتلا به سکته قلبی یا ایست قلبی شده اند.
به گفته دانشمندان، نخوردن صبحانه شما را گرسنه تر ساخته و میل به خوردن غذاهای پر حجم را افزایش داده که باعث بالا رفتن میزان قند خون می شود. این اتفاق در نهایت راه را برای ابتلا به بیماری های دیابتی و کلسترول بالا باز می کند. گفتنی است این عوامل از مهمترین علل رخ دادن سکته قلبی به شمار می آیند.

از خوردن شیرینی بپرهیزید.
انتخاب درست مواد غذایی که به عنوان صبحانه میل می کنید بسیار مهم می باشد. زیرا این مواد نقش مهمی در تنظیم قند خون در تمام روز را ایفا می کنند. اگر از غلاتی که مقداری چربی و پروتئین دارند به عنوان صبحانه استفاده کنید، قند خون به آرامی بالا رفته و به آرامی نیز پایین می آید. در عین حال، خوردن مواد غذایی مانند شیرینی ها می تواند بدترین چیزی باشد که در صبح می خورید. با صرف این نوع مواد مقداری انسولین دریافت کرده و در نهایت قند خون به مقدار زیادی کاهش می یابد که دوباره احساس گرسنگی می کنید. توجه داشته باشید که به همین راحتی به چرخه افرادی که به طور ناخواسته بیش از حد نیاز بدن غذا می خورند می پیوندید.
بهتر است برای داشتن قند خون ثابت در طول روز، نان جو یا گندم کامل با کره بادام زمینی یا مقداری املت اسفناج میل کنید. محققان امر تغذیه بر این باورند که نان های تستی که دارای دانه های غلات هستند بسیار مقوی و مناسب رژیم غذایی صحیح می باشند.

در زمان درست و مناسب غذا بخورید.
غذا خوردن و انرژی گرفتن در زمان درست که بدن به مقدار زیادی نیازمند انرژی می باشد، اهمیت دارد. شاید به همین دلیل است که در بسیاری از کشورهای اروپایی وعده غذایی اصلی و پر حجم در بعد از ظهر صرف می شود. به عبارتی، زمانی که بدن نیاز به انرژی برای ادامه فعالیت های روزانه می باشد باید از مواد غذایی درست و پر انرژی استفاده نمود.
اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که در هنگام ناهار عادت به صرف غذای کم حجم دارید و بعد از ظهرها احساس گرسنگی می کنید، پیشنهاد ما صرف یک وعده غذایی بزرگ و حجیم همراه با مقدار زیادی سالاد و سبزیجات در بعد از ظهرها جهت پایین آمدن کالری دریافتی می باشد.

افراط نکنید.
کالری ها در هر زمانی سوخته می شوند و به زمان مصرف مواد غذایی بستگی ندارد. بنابراین، از لحاظ تئوری غذا خوردن بعد از تاریکی مشکلی نخواهد داشت. اما اگر به عنوان شام غذای سنگینی میل کنید، امکان سوختن و از بین بردن کالری ها پیش از رفتن به رختخواب وجود نخواهد داشت. آن مقدار کالری که تا زمان خواب سوخته نشود تبدیل به چربی شده و در بدن ذخیره خواهد شد. غذا خوردن نزدیک به زمان خواب موجب بالا رفتن قند خون شده و مشکلات خواب به همراه خواهد داشت. بنابراین، آخرین وعده غذایی روزانه باید سبک ترین آن بوده و باید حداقل ۳ ساعت پیش از رفتن به رختخواب صرف شود.
دلیل دیگری نیز برای منع غذا خوردن دیر هنگام وجود دارد. زمانی که بعد از شام به سراغ یخچال می روید، اصولا جذب مواد شیرین مانند بستنی و انواع دسر شده که موجب بالا رفتن قندخون پیش از خواب می شود. این مواد همچنین موجب کاهش میزان هورمون ملاتونین شده که باعث بروز مشکلات در به خواب رفتن می شود. انرژی که از خوردن موادی مانند ماکارونی، برنج و نان به عنوان شام جذب بدن می شود، مانند محرک عمل کرده و موجب بی خوابی می شود. همچنین توصیه می شود تا بعد از میل غذاهای سنگین دراز نکشید زیرا احتمال برگشت اسید معده را افزایش می دهد.

bt_bb_section_bottom_section_coverage_image