اردبیل ، شهرک صنعتی 2 ، خیابان کارآفرینان 6
09128352331
045-33355248

در جوامع مجازی ما را دنبال کنید :

دسته‌بندی نشدهنکته‌های فریز کردن مواد غذایی

17 شهریور 1400

برای استفاده از مواد غذایی مختلف در فصل زمستان، بهتر است آن ها را به صورت کنسرو، ترشی و یا فریز شده استفاده کنید. مانند دو روش اول، فریز کردن نیز اصول داشته و برای از بین نرفتن مواد مغذی باید رعایت شوند. مزیت فریز کردن بر کنسرو کردن، مزه طبیعی مواد غذایی بعد از عمل فریز شدن است.

۱- برای فریز کردن میوه و سبزیجات، می توانید از کیسه فریزر استفاده کنید. اما برای فریز کردن موادی مانند خوراکی های شیره دار بهتر است از پلاستیک های سفت تر مثل زیپ لاک ها یا محفظه های شیشه ای استفاده کنید.

۲- برای فریز کردن انواع میوه و سبزیجات، آن ها را خوب شسته و بگذارید خشک شوند. بعضی از این نوع مواد غذایی (انواع گیلاس، توت فرنگی، تمشک، زغال اخته، موز، فلفل، لوبیا، مارچوبه، گوجه فرنگی و …) را می توانید به راحتی در فریزر و به مدت طولانی نگهدارید. این نوع خوراکی ها را می شود به صورت کامل نگهداری کرد.

۳- در مورد برخی دیگر از انواع سبزی و میوه، بهتر است تا بعد از شسته شدن خرد کرده و به شکل ریز فریز شوند. این مواد شامل فلفل دلمه ای، آناناس، هندوانه، هویج، بروکلی، گل کلم و برخی میوه ها مثل هلو، آلو و … می باشند.

۴- در مورد سیب زمینی و کدو مسما، بهتر است بعد از شستن به صورت رنده شده فریز کنید.

۵- نکته مهم در مورد فریز کردن انواع سبزسیجات این است که اغلب آن ها را باید پیش از فریز کردن بجوشانید. برای این کار، سبزیجات را در آب جوش گذاشته و به مدت ۳-۴ دقیقه صبرکرده و سپس داخل آب سرد بگذارید تا بیش از اندازه پخته نشوند. در واقع لازم است تا برای جلوگیری از له شدن سبزی ها و حفظ رنگ و مواد غذایی آن ها حتما این کار را انجام دهید.

۶- به یا داشته باشید که سبزیجات برگدار را نباید بپزید و بهتر است به صورت خام فریز کنید.

۷- بهتر است که تاریخ و محتویات هر بسته را روی آن بنویسید. زیرا ممکن است بعد از شش ماه یادتان نیاید که داخل هر بسته چیست یا تاریخ فریز سازی آن چه زمانی بوده است.

۸- کیسه ها و قوطی ها را به طور کامل بسته بندی کنید. تا آنجا که می توانید هوای داخل آن ها را خارج کنید. ی برای خارج کردن کامل هوا می توانید از نی استفاده کنید و بعد از مکیدن هوا به سرعت سوراخ را ببندید.

۹- میوه ها تا یک سال به خوبی داخل فریزر می مانند اما، سبزیجات تا ۱۸ ماه در فریزر کیفیت خود را حفظ می کنند.

۱۰- سبزیجات را بهتر است درست بعد از درآوردن از فریزر بپزید و منتظر باز شدن یخ آنها نمانید.

۱۱- بعضی از سبزیجات بعد از فریز کردن اصلاً خراب نمی شوند مانند ذرت و نخود. سبزیجات دیگر را بهتر است بگذارید باز شوند و در سس، خورش، سوپ و … بپزید.

۱۲- معمولاً در فریزرهای عادی، میوه ها و سبزیجات مدتی طولانی سالم می مانند. با گذشت زمان غذای منجمد همچنان قابل خوردن است، ولی کیفیت آن کاهش می یابد.

۱۳- اگر قصد دارید خوراکی ها را مدتی طولانی در فریزر نگه دارید، فریز عمیق در دماهای سردتر گزینه بهتری است.

bt_bb_section_bottom_section_coverage_image