اردبیل ، شهرک صنعتی 2 ، خیابان کارآفرینان 6
09128352331
045-33355248

در جوامع مجازی ما را دنبال کنید :

دسته‌بندی نشدهنوشیدنی انرژی زا چه تاثیری روی عملکرد بدن دارند؟‌

27 دی 1400

مردم به‌دلایل مختلفی نوشیدنی انرژی زا مصرف می‌کنند. یکی از محبوب‌ترین دلایل، افزایش هوشیاری ذهنی با افزایش عملکرد مغزی است. اما آیا تحقیقات علمی نیز این موضوع را اثبات می‌کنند؟تحقیقات زیادی هستند که نشان می‌دهند نوشیدنی های انرژی زا می‌تواند سبب افزایش عملکرد مغزی و همین‌طور کاهش خستگی ذهنی شود.

نوشیدنی انرژی زا سبب می‌شود تا در عین خستگی به فعالیت بپردازید

یکی از دلایل دیگر مصرف این است که افراد می‌خواهند وقتی خسته هستند یا کمبود خواب دارند، همچنان به کارکردن ادامه بدهند. راننده‌ها معمولا در مسیرهای طولانی و شب‌ها از نوشیدنی‌ انرژی زا استفاده می‌کنند تا همچنان پشت فرمان هشیار باقی بمانند. تحقیقات زیادی نشان می‌دهند که استفاده از این تحریک‌کننده‌ها می‌تواند سبب افزایش کیفیت رانندگی و غلبه بر خواب آلودگی شود؛ حتی اگر راننده کمبود خواب داشته باشد.

آیا مصرف نوشیدنی انرژی زا برای کودکان و نوجوانان مضر است؟

تحقیقی نشان می‌دهد که 31 درصد کودکان بین 12-17 سال از این نوشیدنی‌ها مصرف می‌کنند. هر چند تحقیقات چاپ‌شده در مجله‌ی آکادمی پزشکی کودکان توصیه می‌کند که کودکان و نوجوانان نباید این نوشیدنی‌ها را مصرف بکنند. دلیل این موضوع به‌خاطر وجود کافئین در نوشیدنی های انرژی زا است که کودکان و نوجوانان را به خود معتاد می‌کند و جلوی رشد مناسب قلب و مغز را خواهد گرفت.محققان همچنین مصرف کافئین را برای این سنین محدود کرده‌اند. میزان توصیه‌شده کمتر از 100 میلی‌گرم و بیشتر از 14٫1 میلی‌گرم به‌ازای هر پوند وزن بدن در طول روز است.

bt_bb_section_bottom_section_coverage_image