اردبیل ، شهرک صنعتی 2 ، خیابان کارآفرینان 6
09128352331
045-33355248

در جوامع مجازی ما را دنبال کنید :

مقالاتمرکبات | مرکبات چیست؟

30 بهمن 1400

مرکبات چیست ؟

مُرَکَّبات یکی از مهم‌ترین سرده میوه‌های نیمه‌گرمسیری هستند، که خاستگاه اصلی آن ایران، هند، چین، ژاپن و برخی از کشورهای آسیای جنوب شرقی می‌باشد. مرکبات مهم‌ترین سرده از تیره سدابیان هستند.

از مهم‌ترین آنها  می‌توان به پرتقال، نارنگی، لیمو ترش، لیمو شیرین، گریپ فروت، بطاوی، نارنج، ترنج، بکرایی، بالنگ و کام کوات اشاره کرد.

کشور ایران مقام هفتم را در میان کشورهای تولید کننده مرکبات کسب کرده است، که در این میان استان مازندران بیشترین سهم در تولید مرکبات را دارا می‌باشد و پس از آن استان‌هایی نظیر فارس، کرمان و هرمزگان از دیگر تولید کنندگان مهم مرکبات می‌باشند.

مرکبات روی درختان و بوته‌های گلدار رشد می‌کند. آنها با پوست براق و مغز سفید مشخص می‌شود که بخش‌های آبدار را در بر دارد. مرکبات بومی استرالیا، گینه نو و احتمالاً آسیای جنوب شرقی است.

امروزه در سراسر جهان در آب و هوای گرمسیری و نیمه گرمسیری کشت می‌شود. مراکز اصلی تولید، شامل اسپانیا، برزیل، چین، ایالات متحده، مکزیک و هند است . جالب توجه است که نزدیک به یک سوم کل مرکبات برای تهیه آب میوه استفاده می‌شود.

شما می‌توانید انواع مرکبات را در طول سال پیدا کنید. فصل اوج پرتقال و گریپ فروت در نیمکره شمالی بین اواسط دسامبر تا آوریل است.

مرکبات گروهی از میوه ها هستند که متعلق به خانواده Rutaceae یا سدابیان هستند. این میوه ها از درختان و بوته های مرکبات گلدار گرفته می شوند که بومی بسیاری از مناطق آسیا و استرالیا هستند و در سراسر جهان کشت می شوند.

از مرکباتی مانند لیموشیرین و یا پرتقال که دیگر همه ما می شناسیم گرفته تا انواعی از مرکبات مانند بالنگ و پوملو یا همان گریپ فروت چینی که کمتر شناخته شده هستند، همه این میوه‌ها به خاطر پوست ضخیم و طعم منحصر به فرد شان برجسته هستند.

اگرچه مشخصات جزئی تغذیه ای می تواند بین میوه های این خانواده کمی متفاوت باشد، اما مرکبات به طور معمول دارای فیبر، ویتامین سی و آنتی اکسیدان های مهم هستند.

با میوه های خانواده مرکبات می توانید علاوه بر اضافه کردن طعمی معطر و دلچسب به اسموتی ها، سس ها و غذاهای جانبی، از آن ها برای تهیه آب میوه، مربا و مارمالاد نیز استفاده کنید.

bt_bb_section_bottom_section_coverage_image