اردبیل ، شهرک صنعتی 2 ، خیابان کارآفرینان 6
09128352331
045-33355248

در جوامع مجازی ما را دنبال کنید :

مقالاتخواص آبمیوه آناناس | آب آناناس | pineapple juice

16 اسفند 1400

خواص آبمیوه آناناس

آب آناناس یک نوشیدنی گرمسیری و محبوب است. میوه آناناس بومی مناطقی چون تایلند، اندونزی، مالزی، کنیا، هند، چین و فیلیپین است. در بسیاری از کشورها از آبمیوه آناناس به‌عنوان یک داروی سنتی برای درمان یا پیشگیری از برخی بیماری‌ها استفاده می‌شود.

تحقیقات بسیاری بر روی اثر میوه آناناس برای سلامتی انجام شده ‌است. خواص آب آناناس برای معده این است که به هضم غذا و کاهش نفخ کمک می‌کند. میوه آناناس همچنین، باعث کاهش التهاب و سلامت قلب می‌شود.

برخی از تحقیقات نشان می‌دهند­ که آب آناناس می­‌تواند از بدن، در برابر سرطان­‌ها محافظت کند.

 

مواد مغذی موجود در آبمیوه آناناس

یک فنجان آب آناناس، حدود 250 میلی­‌گرم است و 132 کالری دارد. کربوهیدرات موجود در این نوشیدنی، 33 گرم است و پروتئین آن کمتر از یک گرم است. این نوشیدنی، قند نسبتا بالایی دارد. یک فنجان از آبمیوه آناناس حدود 25 گرم قند دارد، در حالی­‌که فیبر آن کمتر از یک گرم است.

مواد مغذی موجود در آبمیوه آناناس شامل، ویتامین سی، ب 6، مس، منگنز، فولات، پتاسیم، منیزیم و تیامین است. این مواد مغذی نقش مهمی در تامین انرژی بدن، ترمیم بافت و استحکام استخوان­‌ها دارد.

میوه آناناس، مقدار بسیار کمی آهن، کلسیم، فسفر، روی و ویتامین کا دارد که همگی به بدن کمک می‌کنند تا در برابر انواع ویروس‌ها و باکتری‌ها تقویت شود.

خواص آناناس برای استخوان

علاوه بر کلسیم، منگنز نیز در رشد و ترمیم بافت استخوان‌ها موثر است. میوه آناناس سرشار از منگنز است و به استحکام استخوان‌ها کمک می­‌کند.

کمک به رشد سالم استخوان‌ها از مهمترین خواص آب آناناس برای کودکان است. نوشیدن آب آناناس به کودکان در شکل­‌گیری استخوان‌ها و پیشگیری از مشکلات مفاصل در سنین بالاتر کمک می­‌کند.

آناناس حاوی ماده منحصر به ­‌فردی به­ نام بروملین است. این ماده بر کاهش التهاب و درد مفاصل کمک می­‌کند. افرادی که دچار آرتروز گردن و شانه هستند، می‌توانند با نوشیدن این آبمیوه به کاهش درد خود کمک کنند.

ماده بروملین برای درمان سینوزیت حاد، آرتریت، درد عضلات و رگ به رگ شدن مفید است. حتی در اروپا به عنوان یک داروی ضد التهاب در جراحی‌های دهان و دندان و سوختگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خواص آب آناناس برای معده

آنزیم­‌های موجود در آب آناناس موجب تجزیه پروتئین‌ها به واحد­های کوچکتری مثل آمینو­اسید و پپتید می‌­شوند. در نتیجه فرآیند جذب مواد مغذی در روده را آسان می‌کنند.

در افرادی که آنزیم کافی توسط لوزالمعده ترشح نمی­‌شود و مشکل هضم دارند، نوشیدن آبمیوه آناناس می‌تواند به کمک آنزیم بروملین موجب تسهیل در فرایند هضم شود. بروملین، همچنین از روده در برابر باکتری­‌های مضر محافظت می­‌کند.

نوشیدن آبمیوه آناناس به افرادی که سندروم روده تحریک پذیر دارند کمک می­‌کند تا التهاب روده در آنها کمتر شود. آنزیم­‌های موجود در این میوه، به کنترل اسهال و یبوست نیز کمک می­‌کند.

آب آناناس برای سرطان

آنزیم بروملین موجود در میوه آناناس به کاهش خطر ابتلا به سرطان و تشکیل تومور کمک می‌کند. برخی از تحقیقات در این زمینه نشان می‌دهد نوشیدن آب آناناس در مواردی ممکن است به مرگ سلول­‌های سرطانی کمک کند.

ویتامین‌های ب، بتاکاروتن و سطح بالای منگنز در این نوشیدنی باعث پیشگیری از ابتلا به سرطان دهان، گلو و سینه می‌شوند.

برخی از محققان معتقد هستند که آنزیم بروملین خواصی شبیه به شیمی ­‌درمانی دارد و از متاستاز شدن یا گسترش سرطان در بدن پیشگیری می­‌کند. لازم به ­ذکر است، نوشیدن آبمیوه آناناس به‌ تنهایی نمی‌­تواند نقشی در درمان سرطان داشته باشد. استفاده از آب آناناس در برنامه روزانه به کاهش خطر ابتلا کمک می­‌کند.

آب آناناس برای کاهش وزن

همانطور که در بالا به مواد مغذی و کالری موجود در این نوشیدنی اشاره کردیم، یک فنجان آب آناناس حدود 120 کالری دارد که نسبتا زیاد است. میوه آناناس قند بالایی دارد و بسیار شیرین است. فیبر میوه آناناس زیاد نیست و مدت زمان زیادی طول نمی­‌کشد تا هضم شود.

bt_bb_section_bottom_section_coverage_image