اردبیل ، شهرک صنعتی 2 ، خیابان کارآفرینان 6
09128352331
045-33355248

در جوامع مجازی ما را دنبال کنید :

مقالاتفواید ماده ژلاتین در ژله | ژلاتین | Gelatin in jelly

18 فروردین 1401

فواید ماده ژلاتین در ژله

ژله یا لرزانک نوعی غذای ژل مانند شور یا شیرین است که معمولاً با اضافه نمودن ژلاتین و یا پکتین (ژلاتین گیاهی) تهیه می‌ شود. این ماده حاوی پروتئین است و مصرف این ماده غذایی حاوی پروتئین و آمینو اسید نقش موثری در استخوان سازی و رشد دارد، بنابراین مصرف ژله بسیار مفید است.

وقتی فردی به غذای سالم فکر می‌ کند، ژله ممکن است یکی از اولین چیز‌ های نباشد که به ذهن می‌ رسد. اما ژله بیشتر از یک میان وعده پیش پا افتاده اهمیت دارد و دارای خواص قابل توجهی است.

آمینو اسید‌ ها در ژلاتین:

ژلا تین شامل چندین آمینو اسید است. آمینو اسید‌ ها ترکیباتی هستند که برای ساخت پروتئین‌ ها با هم ترکیب می‌ شوند و برای عملکرد مناسب اندام‌ های مختلف و نیز فراهم کردن انرژی ضروری هستند در حالی که بدن انسان آمینو اسید‌ ها را تشکیل می‌ دهد، بیشتر مردم باید آمینو اسید‌ ها اضافه را از طریق غذا به دست آورند.

آمینو اسید‌ های موجود در ژله معمولا در استخوان‌ ها و اندام‌ های ویژه حیوانات یافت می‌ شوند. از آنجا که بیشتر مردم آن بخش‌ های حیوان را نمی‌ خورند، اضافه کردن ژلاتین به رژیم غذایی متنوع و مغذی می‌ تواند مفید باشد.

اسید‌ های آمینه خاص یافت شده در ژلاتین ممکن است بسته به روش آماده سازی و بافت‌ های حیوانی مورد استفاده متفاوت باشد؛ به طور معمول، معروف‌ ترین آمینو اسید‌ ها در ژلاتین ،  گلایسین ، پرولین و ولین هستند. ژلاتین شامل آمینو اسید‌ ها، آلانین، و آرژینین است. ولین آمینو اسید ضروری است که نمی‌ تواند توسط بدن انسان تولید شود به این معنی است که باید در رژیم غذایی گنجانده شود.

 

ژلاتین

 

مصارف ژلاتین:

ژلاتین معمولا در آب نبات ها، شیرینی، ماشمالو، پوشش کپسول‌ ها یافت می‌ شود. هم چنین به عنوان آب گوشت استخوان و یا به عنوان مکمل استفاده می‌ شود.

۹۵ درصد از حجم ژله را آب تشکیل می دهد و فقط ۵ درصد باقی مانده آن حاوی مواد خشک است که قسمت اعظم این مواد خشک را پروتئینی به نام ژلاتين تشکیل می دهد که از نظر ترکیبات اوليه‌ اش ، اسید های آمينه کاملی ندارد.

بنابراین تمام نیاز بدن را تامین نمی کند، ولی با این وجود اسید های آمینه خوبی جهت ساخت پروتئین های بدن به شمار می روند که در رشد، نمو و سلامتی افراد هیچ ضرری را ایجاد نمی کنند.

فواید ژله:

  • یکی از مهم ترین مسائل امروزه افراد، داشتن پوستی صاف و شفاف است. یک نوع از موادی که به سلامت پوست کمک زیادی می‌ کند، کلاژن است. کلاژن ماده‌ ای است که می‌ تواند در درمان چین و چروک پوست نقش بسزایی داشته باشد. ژله که حاوی کلاژن است، به افراد کمک می‌ کند که پوستی شفاف داشته باشد.
  • ژلاتین حاوی آمینو اسید‌ های طبیعی بوده که به پوست و بازسازی سلول‌ های جدید بدن کمک می‌ کند. این نوع آمینه اسید‌ های موجود در ژله موجب ارتقا سطح سیستم ایمنی بدن و مانع التهاب و ورم مفاصل می‌ شوند.
  • یکی دیگر از خواص مهم ژله کمک به عملکرد بهتر سیستم ایمنی بدن است. اگر از دستگاه گوارش مراقبت نشود افراد دچار بیماری‌ های آزار دهنده‌ ای خواهند شد.
  • کلاژن موجود در ژله موجب می‌ شود تا سطح دیواره روده‌ ها پوشیده شود. پس می‌ توان گفت مصرف ژله برای سلامت روده‌ ها مناسب است.

خواص ژله برای درمان بیماری ها:

  • پوکی استخوان یکی از عارضه‌ های است که در سنین بالا به سراغ افراد می‌ آید. امروزه به دلیل مصرف مواد غذایی نادرست افراد به پوکی استخوان دچار شدند. پوکی استخوان در میان افراد زیر ۳۰ سال نیز بسیار دیده می‌ شود.
  • افراد می‌ توانند با مصرف مواد غذایی مناسب مانند آب گوشت و ژله حاوی ژلاتین ، کلسیم و کلاژن بدن خود را تامین کنند. پوکی استخوان در زنان یائسه شیوع بیشتری دارد، پس بهتر است در این دوران ژله و مواد غذایی مناسبی مصرف کنند.
  • از کلاژن به عنوان یک مکمل در درمان بیماری دیابت هم استفاده می‌ شود. ژله از کالری کمی برخوردار است به همین دلیل می‌ تواند برای افراد دیابتی مناسب باشد. افرادی که دیابت دارند، کلاژن بیشتری را از بدن خارج می‌ کنند به همین دلیل با مصرف ژله می‌ توانند آن را دریافت کنند.
  • استفاده هر روزه افراد از شامپو باعث می‌ شود تا مو‌ های خشک و ضعیفی داشته باشند. زیرا شامپو‌ های مصرفی دارای مواد مصنوعی زیادی هستند که باعث نابودی مو خواهند شد. ژله به دلیل داشتن مواد مفید در خود موجب تقویت و مانع ریزش مو می‌ شود.
bt_bb_section_bottom_section_coverage_image