اردبیل ، شهرک صنعتی 2 ، خیابان کارآفرینان 6
09128352331
045-33355248

در جوامع مجازی ما را دنبال کنید :

مقالاتبستنی یخی چیست

2 اسفند 1400

بستنی یخی

بستنی یخی یا یخ پاپ یک میان وعده یخ زده بر پایه مایع روی چوب است.

بر خلاف بستنی یا شربت، که در حین یخ زدن برای جلوگیری از تشکیل کریستال یخ زده می‌شوند، یخ پاپ «بی‌آرام» منجمد می‌شود در حالت استراحت منجمد می‌شود و  تبدیل به یک بلوک جامد از یخ می‌شود.

از چوب به عنوان دسته برای نگه داشتن آن استفاده می شود. بدون چوب، محصول منجمد یخ زده خواهد بود.

از یخ پاپ در کانادا و ایالات متحده به عنوان بستنی، در مکزیک و جنوب غربی ایالات متحده به پالتا، در بریتانیا به آب نبات چوبی یخی (اصطلاح پاپ یخ به یخبندان در بریتانیا اشاره دارد)، به قطب یخی در بریتانیا نیز گفته می شود.

استرالیا، بلوک یخ در استرالیا و نیوزلند، ریزش یخ در فیلیپین، یخ گولا در هند، و آب نبات یخی در هند و ژاپن.

در سال 1872، دو مرد که به عنوان راس و رابینز تجارت می کردند، یک شیرینی از میوه های یخ زده را روی چوب فروختند که آن را هاکی پاکی نامیدند.

فرانسیس ویلیام “فرانک” اپرسون از سانفرانسیسکو، پس از ثبت اختراع این مفهوم، یخ‌پاپ‌ها را رایج کرد. از “یخ منجمد روی چوب” در سال 1923.

اپرسون ادعا کرد که برای اولین بار در سال 1905، در سن 11 سالگی، زمانی که به طور تصادفی یک لیوان آب لیموناد پودر شده و آب را با یک چوب مخلوط در آن در یک شب سرد در ایوان خود گذاشت، یک پاپ یخ ایجاد کرد، داستانی هنوز. چاپ شده در پشت جعبه های خوراکی بستنی.

اپرسون در اوکلند زندگی می کرد و به عنوان یک فروشنده لیموناد کار می کرد.

در سال 1922، اپرسون، یک مشاور املاک با شرکت سندیکای املاک در اوکلند، بستنی را در توپ آتش نشان معرفی کرد. محصول به سرعت جذب شد. در سال 1923، در سن 29 سالگی، اپرسون حق ثبت اختراع “اپسیکل” خود را دریافت کرد. او رسماً اپسیکل را در هفت طعم میوه در پارک تفریحی ساحل نپتون ارائه کرد، که به عنوان “آب نبات چوبی یخ زده” یا “نوشیدنی روی چوب” به بازار عرضه شد.

چند سال بعد، اپرسون حقوق اختراع و نام تجاری Popsicle را به شرکت جو لو در شهر نیویورک فروخت.

bt_bb_section_bottom_section_coverage_image