اردبیل ، شهرک صنعتی 2 ، خیابان کارآفرینان 6
09128352331
045-33355248

در جوامع مجازی ما را دنبال کنید :

مقالاتترکیبات نوشابه انرژی‌ زا | انرژی زا

11 اسفند 1400

ترکیبات نوشابه انرژی‌ زا

 

نوشابه انرژی زا چیست؟

نوشابه های انرژی زا، نوشیدنی‌های غیر الکلی هستند که انرژی زیادی را به مصرف کننده ارائه میدهند. این دسته از نوشیدنی ها حاوی کالری کمتری نسبت به نوشیدنی های تجاری هستند و می توان دلیل انرژی‌ زا بودن آنها را مقادیر زیادی کافئین دانست.

 

ترکبیات نوشابه انرژی‌ زا

1 – کافئین: کافئین جزو جدانشدنی نوشیدنی‌ های انرژی‌ زا است. البته معمولا میزان کافئین روی برچسب محصول درج می‌شود تا آن دسته از نوشابه‌هایی که از کافئین بالایی برخوردار هستند با احتیاط بیشتری مصرف شوند.

2 – شكر و شيرين‌كننده‌ های طبیعی: به‌طور معمول از گلوكز و ساكاروز براي شيرين كردن و تامين انرژی در نوشيدنی‌های انرژی‌زا استفاده می‌شود. البته در نوشابه‌های انرژی‌زای کم‌کالری به جای شكر، از شیرین کننده‌های طبیعی مانند استویا استفاده می‌کنند.

 

 

3 – عصاره‌ی گیاهان علفی: گوارانا، جينسنگ و يرباماته از گونه‌های گیاهان علفی هستند که در نوشابه‌های انرژی‌ زا به کار برده می‌شوند. این گیاهان به دلیل داشتن کافئین، اسید آمینه و اثر درمانی و پزشکی به خواص نوشابه‌های انرژی‌ زا افزودند.

4 – ويتامين‌های گروه ب: ويتامين‌هاي ب۱، ب۲، ب۳، ب۶ و ب۱۲ در فرمول نوشيدني‌هاي انرژی زا مورد استفاده قرار می‌گيرند. اين ويتامين‌ها محلول در آب هستند و مقدار اضافی آنها از بدن دفع می‌شود.

5 – اسيدهای آمينه: تائورین و ال‌کارنتین هم جزو ترکیبات نوشابه انرژی‌ زا هستند که هر کدام مزایای خود را دارند.

6 – نگهدارنده‌ها و اسيدهای آلی: نگهدارنده‌های که در نوشابه‌های انرژی‌ زا استفاده می‌شود شامل بنزوئیک اسید و اسیدهای آلی مانند اسید سیتریک است.

7 – سایر ترکیبات: گلوكونودلتالاكتون و سينفرين نیز از دیگر ترکیبات نوشابه‌های انرژی‌ زا هستند.

در واقع این ترکیبات باید باعث بالا رفتن عملكرد فيزيولوژيكی و مغزی شوند. تقویت حافظه و تمرکز و جلوگیری از خستگی و افزایش بهره‌وری را می‌توان از اثرات مصرف نوشابه های انرژی‌زا به شمار آورد. معمولا محققان تقویت عملکرد مغز را ناشی از وجود کافئین و قند در این نوشابه‌ها می‎دانند.

bt_bb_section_bottom_section_coverage_image